Cum a fost la tabara de jurnalism in limba germana pentru clasele 0-4?
În perioada 1-5 iulie 2019, a avut loc prima tabără în limba germană din seria programelor tematice de zi pentru cei mici. Am avut parte de o săptămână minunată alături de primii participanți de anul acesta, în care considerăm că am învățat la fel de multe de la ei, precum sperăm că au învățat și ei de la noi.
Dar, înainte de a intra în detaliile taberei, să povestim, pentru cine nu a aflat deja, ce este o tabără Gutenberg. Echipa Gutenberg oferă posibilități multiple în ceea ce privește taberele în limba germană, adresându-se mai multor categorii de vârstă. Taberele sunt organizate pentru elevii din clasele 0-4, pentru clasele 5-8, dar există și o școală de vară pentru liceeni.
Printre cele peste 20 de programe în limba germană oferite de noi, există o categorie numită tabere de zi. Ne referim la programe tematice de o săptămână în care oferim activități în limba germană, în intervalul orar 9-17, fără cazare, dar cu toate materialele, masa de prânz, gustările, apa etc. incluse. Conținutul se concentrează pe învățarea vocabularului.
Aceste tabere de zi pot fi pentru clasele 0-4 sau clasele 5-8.
Prima tabără de anul acesta din Cluj-Napoca a fost tabara de jurnalism in limba germana pentru clasele 0-4.
Ce a însemnat prima tabără de anul acesta cu tema JURNALISM?
După cum bine știți, jurnalismul este o temă complexă, fiind dificil să ai o singură definiție atotcuprinzătoare a jurnalismului, îndeosebi pentru că, în prezent, există nenumărate metode de transmitere a informației. Pe parcursul taberei, am abordat atât metodele tradiționale, cât și pe cele mai noi, nonconformiste.
Copiii au descoperit lumea jurnalismului și secretele ei timp de o săptămână alături de Ana, Sophia și Iulia.
Ana Bednar (20 de ani)
Ana este studentă în Cluj la Facultatea de Studii Europene și Relații Internaționale în limba germană. De mică, a urmat școala generală și liceul cu predare în limba germană. Prin diferitele proiecte și programe de voluntariat în care a fost implicată încă din timpul școlii, a descoperit cât de mult îi place să lucreze cu cei mici. Avem aici un scurt interviu cu Ana, luat chiar după prima tabără.
Sophia Niggemeier (19 ani)
Sophia vine din Germania și, în ultimul an, a locuit în România, unde a ajuns prin intermediul unui program internațional de voluntariat. Timp de un an, Sophia a contribuit la educația copiilor din medii defavorizate la o grădiniță din zona Clujului, experiență care i-a plăcut foarte mult și pe care a decis să o valorifice la taberele Gutenberg. Aici puteți vedea un scurt interviu bilingv (cu subtitrare în limba română).
Iulia Drăgoescu (19 ani)
Iulia este studentă în Cluj la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării în limba germană. A început studiul limbii germane de la 7 ani și a descoperit că aceasta este una dintre pasiunile ei. De asemenea, dezvoltarea personală a jucat un rol important în viața ei. De-a lungul timpului, a participat la diverse proiecte și programe de voluntariat pentru tineret. A urmat, de asemenea, cursurile unei școli alternative, pentru dezvoltarea de competențe extracurriculare.
Echipa de traineri a mai avut-o alături pe perioada taberei și pe Andreea Breaz (25 ani). Andreea este fondatoarea Centrului de Limba Germană Gutenberg. Ea a absolvit Facultatea de Studii Europene, specializare în limba germană și Facultatea de Psihologie. Andreea a coordonat echipa și setarea obiectivelor didactice pentru taberele în limba germană.
Cum a decurs tabara de jurnalism in limba germana?
Ziua 1.
Orice program începe cu o serie de jocuri de cunoaștere, pentru a crea o atmosferă degajată și prietenoasă în rândul celor mici. Și tabăra noastră de jurnalism a început prin a ne cunoaște între noi și, apoi, prin a avea primul contact din săptămână cu tema jurnalismului.
De asemenea, am stabilit regulile taberei prin… joc! Regulile unui program sunt importante pentru a deprinde obiceiuri sănătoase pentru conviețuirea în contexte sociale. Am enumera pe scurt: „nu vorbim unii peste alții”, „nu întârziem la program” etc. Impunerea lor fără explicații și înțelegere s-ar putea să nu fie cea mai eficientă abordare. Din acest motiv, echipa noastră a creat un joc de învățare a regulilor, care ne permite să discutăm de ce anumite reguli sunt benefice.
După parcurgerea regulilor programului, am învățat meseriile și apoi ne-am concentrat mai specific pe cea a jurnalistului și pe activitatea sa.
După cum spuneam, noi punem mult preț pe creativitate pentru că știm că, așa, copiii învață cel mai bine. Astfel, fiecare participant a realizat un caiet de notițe pentru a putea păstra cuvintele noi învățate în domeniul jurnalismului.
Ziua 2.
Ziua 2 a fost ziua în care am învățat despre mediile tradiționale de transmitere a informației – știrile din ziar – și cum se realizează acestea. Am organizat o serie de activități despre puterea fotografiilor și am început să ne scriem propriile articole.
Ziua 3.
În ziua 3 ne-am concentrat pe sursele de informare offline sau online și pe veridicitatea acestora. Am discutat despre vlogging și interviuri. Am prezentat articolul realizat în fata publicului, exersând astfel competențe de vorbit în fața colegilor (în limba germană). Am realizat accesoriile necesare jurnalistului, precum un aparat foto sau un microfon din carton. Astfel am încercat să intrăm cât mai mult în pielea unui jurnalist profesionist.
Ziua 4.
Ziua 4 a fost ziua în care eforturile noastre de colectare de știri și creare de articole au dus la concretizarea ziarului. Am alcătuit un ziar din mai multe știri adunate de copii. Apoi l-am prezentat împreună ca pe o emisiune de știri. A fost nevoie de mult exercițiu, mai ales pentru că prezentarea s-a făcut în limba germana.
Ziua 5
După simularea muncii unui adevărat jurnalist, în ziua 5, am mers cu un pas mai departe. Pentru că deja știam și înțelegeam mai bine ce presupune această muncă, am putut picta jurnalistul ideal pe figurine din lemn. Am luat interviuri și am recapitulat ce am învățat.
Ziua 5 este întotdeauna o zi importantă la taberele Gutenberg și pentru că este ziua de feedback. Exersăm gândirea critică, ne gândim ce ne-a plăcut și ce nu, ce am face altfel și de ce anumite aspecte poate nu le-am perceput ca fiind cele mai pozitive. Este o etapă de învățare și educare importantă, atât pentru participanți, cât și pentru formatori.
Săptămână s-a încheiat cu un film ales de cei mici și cu acordarea diplomelor.
Aceasta este o descriere scurtă a programului din săptămână în care a avut loc tabara de jurnalism in limba germana. În afara de cele menționate, copiii au descoperit jocuri noi alături de noi și am petrecut împreună timp în aer liber, în pauzele dintre activități. Locația Liceului Teoretic Elf din incinta Colegiului Tehnic Energetic (str. Pascaly, nr. 2-4) dispune de mic părculeț, cu foișor și spații de joacă.
Aici puteți vedea câteva din imaginile surprinse la aceasta prima tabara de jurnalism in limba germana.
Pentru părinți
Pentru părinții care doresc să exerseze acasă cu cei mici, îmbunătățind astfel nu doar germana, dar și timpul petrecut alături de copiii lor, am pregătit o fișă de recapitulare a vocabularului învățat în această săptămână de tabără.
Noi cu siguranță am avut parte de o săptămână educațională, cu sens și beneficii. Sperăm că și pentru participanții noștri a fost la fel.
Dacă nu v-ați rezervat deja locul la o tabără în limba germană, mai multe informații despre taberele sau echipa noastră puteți găsi pe www.tabaradegermana.ro sau pe www.gutenberg.ro
Vă așteptam cu drag la proiectele noastre.