În ce a constat tabara digitala în limba germană pentru clasele 0-4?

Tabara digitala în limba germană a avut loc în 2-6 septembrie 2019 și a fost ultima din seria programelor tematice de zi pentru copii. Timp de o săptămână ne-am bucurat să le împărtășim participanților cunoștințe din lumea digitală, să jucăm jocuri de logică și să facem exerciții distractive de matematică.

Dar ce este, de fapt, o tabără Gutenberg? Echipa Gutenberg organizează tabere în limba germană pentru diferite categorii de vârstă. Taberele se pot clasifica astfel: cele care se adresează elevilor din clasele 0-4, celor din clasele 5-8, dar și Școala de Vară adresată liceenilor.

În cadrul celor 20 de programe în limba germană oferite de noi se află și taberele de zi. Acestea constau în programe tematice care durează o săptămână. Se desfășoară activități în limba germană, în intervalul orar 9-17, fără cazare. Sunt incluse toate materialele necesare, masa de prânz, apă și gustări. Scopul taberelor de zi este acela de a lărgi și îmbunătăți vocabularul participanților.

Astfel de tabere de zi vizează elevii de clasele 0-4, dar și 5-8.

Ce a însemnat tabara digitala de anul acesta?

Trebuie sa recunoaștem faptul că trăim într-o lume puternic influențată de digitalizare. Principalele motive sunt date de stocarea, transmiterea, respectiv manipularea informațiilor. Acestea sunt datorate evoluției tehnologiilor informatice. În cadrul taberei, copiii au aflat detalii despre cum funcționează un calculator, dar și despre cum se pot transmite comenzi calculatorului prin așa-numitul „cod”.

Pentru o săptămână, participanții s-au familiarizat cu anumite concepte ale erei digitale alături de Kathrin, Mona și Sînziana.

Kathrin Groszhart (21 de ani)

Kathrin a absolvit în Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor în limba germană, în cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Aparținând minorității germane, studiul limbii germane a început de la grădiniță. Kathrin a dezvoltat o pasiune pentru voluntariat în liceu și la facultate, descoperind că poate să contribuie la dezvoltarea personală a copiilor.

Mona Mosora (17 ani)

Mona este elevă în clasa a 11-a la Colegiul Național „George Coșbuc”, la secția germană maternă. Încă de la grădiniță învață germană, iar aceasta a devenit parte din viața ei zilnică. Datorită pasiunii pentru limba germană, a participat la multe activități de voluntariat în cadrul Asociației Gutenberg. Acestea au avut o contribuție importantă la dezvoltarea ei personală.

Sînziana Ghindea (21 de ani)

Sînziana este studentă în Cluj, la Facultatea de Matematică și Informatică, secția cu predare în limba germană. A început să învețe germană de la grădiniță, urmând apoi școala generală și liceul cu predare în limba germană. Participarea la diferite programe de voluntariat, dar și la workshopuri creative pentru copii au contribuit la dezvoltarea personală a acesteia.

Cum s-a desfășurat tabara digitala în limba germană?

Ziua 1

Este de la sine înțeles că, într-un grup în care oamenii nu se cunosc între ei, atmosfera este ușor tensionată. Și cum ar putea atmosfera să devină mai degajată, dacă nu printr-o serie de jocuri de cunoaștere?! Astfel, tabara digitala a început prin a ne cunoaște unul pe celălalt.

Se știe că regulile joacă un rol important atunci când vine vorba de interacțiunea oamenilor. Scopul acesora este deprinderea de obiceiuri sănătoase. Pentru ca regulile să fie luate pe cât se poate de în serios, am folosit așa-zisul sistem de recompense.

În ce constă acesta? De câte ori un participant făcea ceva catalogat ca fiind bun (strângea materialele folosite în urma unei activități, își ajuta colegii la nevoie etc.), era recompensat cu o bulină albastră. Însă, dacă un participant avea un comportament inadecvat (vorbea peste o altă persoană, se îmbrâncea, vorbea urât cu ceilalți), primea o bulină roșie. Bulina roșie nu numai că arăta faptul că persoana respectivă a încălcat o regulă, dar mai ducea și la anularea unei buline albastre „bune”. Ei, aici urmează partea de recompensă. Am stabilit că un anumit număr de buline reprezintă anumite dulciuri (bomboane, ouă de ciocolată cu surprize). La sfârșitul săptămânii, fiecare participant a avut dreptul să-și cumpere dulciuri în limita bulinelor albastre acumulate.

Copiii rețin mult mai ușor informații atunci când sunt creativi. Astfel, pentru a avea unde să noteze elementele de vocabular din domeniul digital, participanții și-au creat propriile caiete de notițe. Pentru realizarea lor, au folosit hârtie colorată, carioci, sclipici și alte materiale.

Ziua 2

Ziua 2 le-a oferit copiilor o imagine mai detaliată a ceea ce privește evoluția calculatoarelor. Ei au aflat când a apărut primul calculator, ce capacitate avea acesta și modul în care s-a dezvoltat până în zilele noastre. De asemenea, copiii au învățat care sunt componentele hardware (placa de bază, BIOS, procesor, hard disk, SSD, RAM), dar și ce rol au ele.

Ziua 3

În ziua 3, participanții au fost familiarizați cu sistemul binar: cum memorează și cum lucrează, de fapt, calculatorul. Copiii au învățat să numere în baza 2, dar și să transforme din decimal în binar și invers. În acest sens, am avut și o activitate creativă.

Am scris pe tablă alfabetul în limbaj binar și am rugat participanții să își aleagă un personaj preferat pe care să îl deseneze. În dreptul acestuia, copiii i-au scris numele după alfabetul transformat în 1 și 0. După aceasta, fiecare participant și-a ales 2 culori de mărgele (una care reprezenta cifra 1, iar cealaltă, cifra 0). Cu ajutorul acestor mărgele am creat bijuterii, care, de fapt, surprindeau chiar numele personajelor alese de ei în limbaj binar.

Tot în ziua 3, participanții au jucat jocuri interactive de matematică și logică pe calculator.

Pentru a le pune imaginația la încercare, participanții au jucat un joc de design thinking, care consta în realizarea unui desen care să îmbine elemente din sfera tehnologică cu elemente din lumea animalelor.

Ziua 4

În ziua 4 am făcut un joc de imaginație cu participanții, care consta în realizarea portretului unui programator. Ne-am gândit cum ar trebui să arate acesta, cu ce ar trebui să se ocupe. De asemenea, am introdus participanții în lumea programării cu ajutorul programului Scratch. Scratch reprezintă un limbaj de programare creat special pentru copii, pentru ca aceștia să dezvolte povești interactive, alcătuite din animații și muzică. În acest context, copiii și-au folosit gândirea creativă, dar și cea logică și structurată.

Ziua 5

În ultima zi am recapitulat conceptele învățate de-a lungul taberei și i-am lăsat pe cei mici să își construiască noi povești în Scratch.

Ziua a cincea de tabără are un rol important, pentru că reprezintă ziua în care se primește feedback de la participanți. În acest mod, participanții își dezvoltă spiritul critic, exprimându-și opinia despre diferite aspecte ale taberei (conținut, activități, traineri, mâncare etc). Astfel, aflăm ce le-a plăcut, ce nu le-a plăcut, ce ar putea fi îmbunătățit.

Mai sus este descris, pe scurt, programul urmat în timpul taberei digitale în limba germană. În plus, ceea ce nu a fost menționat este că ne-am bucurat de o plimbare în aer liber și de activități sportive în Parcul Central Cluj-Napoca, în fiecare zi după masa de prânz.

Următoarele imagini surprind anumite momente din timpul taberei digitale în limba germană.

Pentru părinți

În cazul în care părinții doresc să exerseze cu cei mici, am pregătit o fișă recapitulativă care conține vocabularul învățat în timpul săptămânii de tabără.

Pentru noi, tabăra a reprezentat o experiență benefică, atât din punct de vedere educațional, cât și creativ și social. Sperăm că și de participanții noștri a fost percepută în același sens.

Încă nu v-ați rezervat locul la o tabără în limba germană? Mai multe informații despre tabere sau echipa noastră puteți găsi accesând www.tabaradegermana.ro sau www.gutenberg.ro

Vă așteptăm cu drag la proiectele noastre!

 

Autor:

Editor: Ștefana Rarău

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]