tabere de teatruTabăra de teatru în germana a avut loc în perioada 25-31 august 2019, în satul Moldovenești, județul Cluj. Aceasta a fost organizată de Asociația Gutenberg și s-a aflat la prima ediție, având ca temă teatrul și improvizația. Noi, trainerii, am avut ocazia să interacționăm cu șapte copii, cu vârste cuprinse între 12 și 14 ani. Aceștia ne-au permis să pătrundem în universul lor enigmatic. Astfel, am reușit și să le dăm imboldul necesar pentru a ajunge să creadă în capacitatea lor de a-și descoperi propriile limite, resurse, emoții și de a le explora în situații inedite, precum scenete, improvizații, jocuri de socializare etc. Putem afirma că tabăra aceasta este o experiență de neratat!

 

7 copii unici, 7 zile de neuitat la tabăra de teatru in germana

Pentru ca dumneavoastră, cititorii, să vă puteți bucura de o incursiune în cele șapte zile de neuitat alături de acești șapte copii unici, vă voi prezenta programul taberei de teatru in germana. În felul acesta veți putea înțelege mai bine de ce teatrul și improvizația au devenit în timp un instrument educațional. În plus, vă com spune și de ce e necesar să ne axăm din ce în ce mai mult pe acest concept. Am fi extrem de fericiți dacă profesorii, părinții sau alți traineri s-ar putea inspira din acesta.

Prima activitate la care copiii luau parte în fiecare zi, dimineața, a constat în exercițiile sportive de înviorare. În prima zi ne-am ocupat de atelierul de improvizație. În cea de-a doua a avut loc cel de mișcare scenică și dans. În cea de-a treia zi copiii au avut ocazia să exerseze vorbirea scenică. În cea de-a patra am început atelierul de teatru cu măști, pe care l-am continuat și în a cincea zi. Am urmărit ca, prin exercițiile de mișcare, să-i ajutăm pe copii să-și direcționeze atenția spre posibilitățile de exprimare prin intermediul corpului. Astfel, i-am învățat cum să dezvolte o puternică prezență scenică.

Copiii au luat parte și la exerciții de respirație, vorbire și retorică. În plus, am făcut exerciții de energizare, în situațiile în care ne doream să creștem nivelul de energie și motivație al grupei. Nu au lipsit nici exercițiile de improvizație, adică situații din viața de zi cu zi redate prin numeroase trăiri emoționale. Punerea în practică a acestor situații prin joc a dus la depășirea unor inhibiții ale copiilor. De asemenea, acest lucru a contribuit și la descoperirea sau stabilizarea conștiinței de sine.

De menționat este faptul că până și serile au avut diferite tematici, precum: seară de jocuri de societate, petrecere cu personaje celebre din filme și povești, petrecere de rămas-bun. Pentru a diversifica activitățile și pentru ca elevii să interacționeze unii cu ceilalți și în afara atelierelor, am fost și într-o excursie la Cheile Borzești. 

pedagogia teatrala

Pedagogia teatrală – cea mai bună punte între dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială 

Atelierele de teatru in germană, pe care le-am abordat pe tot parcursul săptămânii, au avut mai multe scopuri. Unul dintre ele a fost de a contribui la dezvoltarea lingvistică a copiilor. Aceștia au avut ocazia să învețe termeni noi în limba germană și să-și însușească mult mai bine diverse reguli gramaticale. Un alt scop a fost dezvoltarea culturală. Pe lângă activitățile centrate pe teatru in german, cei mici au ascultat multe cântece în limba germană și au avut parte de jocuri specifice culturii germane. Nu în ultimul rând, am abordat și partea de dezvoltare creativă și socială.

Aceste ateliere le-au cultivat dorința de nou, de a cunoaște cât mai multe despre teatru, dar și despre întreaga cultură germană. Caracteristica cea mai de preț a unei minți viguroase este tocmai curiozitatea.

De fapt, am putea spune că întreaga omenire s-a dezvoltat datorită celor care și-au depășit limitele, au explorat, au descoperit, s-au jucat și au creat ceva nou. Așadar, putem deduce următorul lucru: pentru a stârni un infinit de emoții, pentru a le echilibra și pentru a stimula creativitatea acestor adulți în devenire, jocul, reprezentat de teatru, este esențial. Tocmai printr-o astfel de joacă au avut copiii din această tabără ocazia să-și dezvolte anumite abilități. Printre acestea se numără spiritul de echipă, rezistența la stres, flexibilitatea și, desigur, și abilitățile de comunicare. Am reușit să creăm în acest mod o punte între dezvoltarea lor cognitivă, emoțională și socială. Să nu uităm că cele menționate mai sus sunt, de fapt, competențele-cheie pentru a face față cu brio exigențelor vieții.

Toate activitățile organizate de noi în această tabără sunt cuprinse în conceptul de pedagogie teatrală. Aceasta are misiunea de a face legătura între transmiterea anumitor cunoștințe și structurarea personalității unui copil.

iubitori de cultura

Micii actori de azi – iubitorii de cultură de mâine 

În urma acestei tabere de teatru in germana, am ajuns la următoarea concluzie: dacă îi „provocăm” pe copii, îi punem în fața unor situații inedite. Dacă le propunem scenete cu text sau fără, care să le trezească interesul, vom descoperi niște mici actori. Aceștia au nevoie doar de antrenament pentru a se transforma în iubitori de cultură. Cred că așa îi putem „câștiga” de partea noastră definitiv. În felul acesta, vom putea înlătura afirmația „copiii din ziua de azi stau mereu cu nasul în telefon”. 

Nu în ultimul rând, sunt încântată să recunosc că și noi, trainerii, am avut extrem de multe de învățat din această tabără. Am reînvățat ce înseamnă răbdarea și am avut parte de un așa-zis refresh creativ. Am realizat încă o dată ce schimbări poate produce pedagogia teatrală în oameni. Ni s-a redemonstrat și cât de important este atât pentru un adult, cât și pentru un copil să-și susțină punctul de vedere. Desigur, ne-am reamintit și cât de mult contează cum abordezi lucrurile ce pot transforma într-un fel sau altul lumea micuților. 

echilibrul sufletului

Teatru in germana – echilibrul sufletului 

În încheiere, dacă ar fi să le transmitem ceva părinților, le-am spune ceea ce susține și jurnalista Anca Petrescu în legătură cu lectura, fiindcă se aplică și în acest caz: „Lăsați copiii să gândească cu mintea lor, chiar dacă greșesc. […] Aceasta este o abilitate esențială în viață. Ei trebuie să descopere sensul unui text [al unei scenete, al unei situații]. Așadar, vorbiți cu copiii voștri, puneți-le întrebări, cereți de la ei interpretări, gânduri și păreri. De la cele mai fragede vârste copiii trebuie să se exprime, să fie stimulați în acest sens.” Și v-am ruga să nu uitați că teatrul e cel care poate face posibil acest lucru, fiindcă el reprezintă echilibrul sufletului și, totodată, el e cel care îi dă acestuia aripi!

Așteptăm să ne revedem la anul! Mai multe informații despre tabere și echipa noastră puteți găsi accesând  www.tabaradegermana.ro sau www.gutenberg.ro.

Doriți să fiți la curent cu activitățile pe care le desfășurăm? Vă invităm să ne urmăriți pagina de Facebook, Asociația Gutenberg. Ne vedem la tabere! 

 

Autor: Diana Ziman

Editor: Ștefana Rarău